Viaţa spirituală

Prin ce se deosebeşte o şcoală catolică de celelalte licee? Ce oferă în plus o asemenea instituţie în comparaţie cu celelalte, sau cărui lucru i se acordă mai puţină atenţie ori se pune mai puţin accent în celelalte licee? – Asemenea întrebări îmi sunt adesea adresate de către absolvenţii claselor a VIII-a în timpul „turneelor” pe care le fac în vederea popularizării şcolii. Răspunsul meu este că, în privinţa disciplinelor de predare, deosebirile nu sunt semnificative. Pe lângă faptul că se urmăreşte educarea elevilor şi se studiază Vechiul şi Noul Testament, Catehismul, Istoria Bisericii Romano-Catolice, Teologia Morală şi Teologia Dogmatică, în Liceul catolic, se urmăreşte, de asemenea, dezvoltarea umană şi spirituală a elevului. Aceasta te învaţă cum poţi deveni un om de valoare pentru ceilalţi şi pentru societate, iar în Biserică să fii un adult responsabil. Întrucât valoarea unui om nu constă doar în cunoştinţele pe care le-a asimilat sau le posedă, ci, mai ales, în calitatea şi verticalitatea caracterului său şi maniera în care se raportează acesta la lumea care-l înconjoară.

Trebuie să recunoaştem că tinerii, prin natura lor sunt curioşi, ei se află la vârsta marilor căutări şi întrebări, privesc lumea cu luciditate, reflectează şi chibzuiesc mult asupra lucrurilor. Înainte de a accepta ceva, analizează şi încearcă să se convingă dacă acel ceva le este de folos, este bun sau dacă merită să te ocupi în continuare de el.

Dumnezeu, credinţa şi creştinismul trăite zi de zi atrag după sine o obligaţie care durează toată viaţă. Din acest motiv, cei mai mulţi tineri se tem să-şi asume o asemenea responsabilitate. A fi un om al credinţei presupune un mod de viaţă care trebuie trăit constant. Acest formă de viaţă nu se poate proba asemenea unui joc de fotbal, ori mersul cu patinele pe rotile, dansul sau cântatul: mergi o perioadă la antrenamente, sau la probe, poate reuşeşti să obţii rezultate frumoase, dar, după un timp te plictiseşti, ori simţi că este un lucru care e de domeniul trecutului, căci este prea copilăresc, nu ţi se mai potriveşte pentru că ai crescut. Tocmai din acest motiv, credinţa atinge alte dimensiuni şi are alte profunzimi. Nu o poţi practica doar pentru o perioadă de timp sau doar la o anumită vârstă.

Credinţa se dezvoltă în sufletul omului. E o mare diferenţă între maniera de  gândire a unui copil şi cea a unui adolescent, a unui adult şi cea a unei persoane în vârstă. Subiectul credinţei este acelaşi, dar în prima etapă a vieţii copilul întâmpină situaţii diferite la care caută răspunsuri. Copilăria şi adolescenţa sunt perioade determinante în viaţa omului. În acest timp se dezvoltă personalitatea şi gândirea acestuia, se pune bazele credinţei pentru întreaga viaţă.

Aceasta este dimensiunea în care Liceul catolic doreşte să-i să ajute pe elevi săi. Programele spirituale se bazează pe credinţa primită în prima copilărie, caută să modeleze şi să adâncească credinţa adolescentului. În şcoală se face distincţie în ceea ce priveşte viaţa spirituală zilnică, săptămânală. Legătura cu Dumnezeu marchează cotidianul. Ziua începe cu rugăciunea în clasă, rostită înaintea începerii orelor de curs; la internat, într-un spaţiu special amenajat pentru acest scop, ziua se termină cu rugăciunea. În cursul după amiezilor citirea Sfintei Scripturi, ascultarea Cuvântului Domnului aparţine programului consacrat studiului. Dar nu este suficient să citeşti Biblia, trebuie   s-o meditezi. Cele ascultate şi înţelese trebuie să fie transpuse în viaţa de zi cu zi.

Sfânta Liturghie la care ei participă o dată pe săptămână în Biserica Piaristă, unde au posibilitatea să primească şi Sacramentul Reconcilierii, contribuie la dezvoltarea spirituală a elevilor. Cu toate că Liturghia este prevăzută în orar şi are caracter obligatoriu, totuşi, mai ales prin intermediul Sacramentul Sfintei Spovezi, elevii au posibilitatea să se elibereze de povara sufletească, au curajul să privească propria lor realitate şi să-şi scruteze conştiinţa, experimentând milostivirea lui Dumnezeu. Ei au posibilitatea să primească răspunsuri şi ajutor la multele lor frământări interioare. Sfânta Liturghie o pregătim împreună, iar alegerea programului de cântece şi ministrarea intră în atribuţiile elevilor.

Poate mulţi dintre ei nu realizează importanţa acestor realităţi spirituale, dar în mod sigur, mai târziu, vor aprecia justa lor valoare şi se vor bucura de roadele acestora. Vor realiza că omul nu se poate consuma într-un activism care e într-un continuu crescendo… Au nevoie de Dumnezeu, de rugăciune, de linişte, de meditaţie… pentru a putea face faţă realităţilor cotidiene şi pentru a putea ajunge la un echilibru. Doar atunci se poate întâlni fiecare şi cu sine însuşi.

Exerciţiile Spirituale anuale sunt cele mai îndrăgite de elevi şi au efectul cel mai de lungă durată şi mai profund, când un sfârşit de săptămână este pus la dispoziţia lui Dumnezeu, a colegilor de clasă şi propriului suflet. Tot ceea ce aduce cu sine acest lucru: pregătirea cadrului exterior, deplasarea spre locul unde se vor desfăşura aceste Exerciţii, instalarea în casă, dau impresia unei excursii: creează buna dispoziţie, provoacă râsul, aduce cu sine glumele, jocul, care contribuie la buna desfăşurare a Exerciţiilor. În acest context, cel mai important lucru pentru ei este faptul că nu au fost în „excursie”, ci au avut posibilitatea „să navigheze” adânc în cunoaşterea de sine, a colegilor şi a lui Dumnezeu.

Rugăciunea comună, meditaţia, împărtăşirea experienţelor cât şi Sfânta Liturghie contribuie la întărirea conştiinţei de grup şi bucuria de a-i aparţine. Discuţiile spirituale purtate de elevi îi marchează profund şi lasă urme adânci şi în sufletul meu. În acest context, cad multe măşti, care de cele mai multe ori sunt puse artificial. Astfel am posibilitatea de a-i cunoaşte aşa cum sunt ei în realitate. Am posibilitatea de a pătrunde în sufletele lor, de a le cunoaşte bucuriile, frământările şi temerile pe care le au. Ca preot îi pot ajuta doar atunci când au încredere în mine şi-şi deschid sufletul. Acest lucru îl simt nu numai în timpul exerciţiilor spirituale, ci şi atunci când bat la uşa biroului meu „şi-şi bagă capul.” Acesta este şi rolul şcolii catolice. Omul se poate regăsi pe sine şi Dumnezeu. În aceasta constă adevărata valoare a acestei instituţii.

 

Pr. Zoltán Kocsik
spiritual

Știri

15 mai, 2017

ÎNSCRIEREA LA GRADINIȚĂ 2017

REÎNSCRIEREA/ ÎNSCRIEREA ÎN ÎNVĂŢĂMANTUL PREŞCOLAR 2017- 2018  PLAN DE ŞCOLARIZARE ŞI NUMĂRUL...

 
Olimpiada Națională de Religie în limba română pentru cultele romano-catolic și greco-catolic

1 mai, 2017

Olimpiada Națională de Religie în limba română pentru cultele romano-catolic și greco-catolic

În perioada 25-28 aprilie 2017 Liceul Teologic Romano-Catolic „Gerhardinum” a găzduit Olimpiada...

 
Am câștigat proiectul ”Tinerii decid”!

2 aprilie, 2017

Am câștigat proiectul ”Tinerii decid”!

În cadrul proiectului Tinerii decid,  Primăria Municipiului Timișoara împreună cu FITT (Fundația...

 
 

Calendar

« Iun 2017 »
LuMaMiJoViDu
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 1 2